Estudis de literatura forense
No conec gaire l’abast acadèmic
de les altres literatures del món, ni tan sols el de les nostres
veïnes. Pel que fa a la nostra, encara catalana, hi constate
l’abundància del que podríem anomenar «estudis de literatura
forense». És a dir, l’estudi i promoció d’autors molt i molt
difunts. M’atreviria a dir --i no ho faig amb intenció
d’astracanada, més aviat d’intent de reivindicació de la
literatura viva, la que es fa i es publica estant l’autor viu i en
actiu, és a dir, inspirat i productiu-- que tenim
excessiva inclinació, per no dir-ne fascinació, cap a la necrofília
literària. Fixeu-vos en la desmesurada tendència institucional i
acadèmica a homenatjar noms literaris que fa anys que descansen
eternament, improductivament, en el parnàs dels lletraferits
nostrats. Mentrestant els autors vivents i escrivents presenten
llibres de manera gairebé inadvertida en fires, llibreries, ateneus
i d’altres lloables i voluntarioses societats culturals; debaten
amb els lectors, si es dona el cas, en clandestins clubs de lectura,
i tot això sovint al marge de l’atenció dels mitjans de
comunicació, de les inquietuds acadèmiques establertes i oficials,
de la preocupació política en general, que diu que la cultura és
pilar de les societats democràtiques però la majoria dels polítics,
prou que ho palesen amb la paraula pública i els fets
pressupostaris, solen mostrar, per norma general, deficiències
culturals profundes, especialment en matèria literària. Diu la
sentència: el mort a la fossa i el viu a la fogassa. I tanmateix,
ací envien l’escriptor viu a la fossa (de la marginació i el
voluntarisme), i el mort a la fogassa, i qui diu fogassa diu vi
d’honor (en el simposi laudatori celebrant-ne el centenari o en
l’exposició commemorativa de l’aniversari de la seua mort). Els
autors ja traspassats, cal reconèixer-ho, no generen polèmiques. En
morir, l’autor queda en la més absoluta indefensió. Mai no
protestarà per grossa que siga la que li encolomen. Com no protesten
els cadàvers disseccionats en el banc de les autòpsies encara que
els arranquen el cor o els seccionen la caròtida. Mireu Joan Fuster,
de qui enguany celebrem el centenari, efemèride que ha provocat una
allau d’estudis que l’interpreten, el reinterpreten, el
reescriuen, fins i tot l’esmenen. Li esmenen no la frase mal
construïda --si fora el cas insòlit!--: li esmenen el pensament, li
esmenen la idea. Tot s’hi val. Fins i tot l’Acadèmia
Valenciana de la Llengua s’hi ha sumat, com s’hi ha afegit algú
que altre detractor que l’ha titllat d’aiatol·là de la pàtria,
i als qui l’hem llegit amb admiració, de talibans obcecats,
encegats i anacrònics caducats. Morir deu ser deixar d’escriure,
va dir --per
escrit-- Joan Fuster: no
poder escriure en defensa pròpia.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada