Les perifèries viscudes
Entrada a Xàtiva |
Quan
s’entra a Xàtiva per la carretera de la Llosa, travessat el pont
de Sorió s’hi albira, en dos plànols alternatius, una
contraposada visió de la ciutat. El superior, la silueta del castell
i la penya Roja, fa presumir la ciutat històrica, amb monuments i
espais de civilitzada referència; l’inferior, l’avançada
industrial, les tanques publicitàries, els rètols de les fàbriques,
els consums, els macdonalds, la tapida jungla comercial de la redor i
les altes edificacions que conformen la primera línia urbana,
mostren les envistes d’una ciutat qualsevol, com n’hi ha a milers
al món en trànsit cap a la imperativa globalització. Hi ha qui
entén el progrés com una forma d’uniformització física i
cultural, una apoteosi urbanística, horitzontal i vertical,
d’espessa contaminació publicitària i progressiva estandarització
mental.
Xàtiva,
ciutat amb segles d’història, bressol de papes, pintors, inventors
i cantants de cançons, també ha hagut de pagar l’impacte del
neoliberalisme inculte i mercantilista. De la Xàtiva massissada de
contingut històric a penes comptem quatre esparsos monuments, alguns
de llarga penitència i penós turment. En alguns indrets civilitzats
es vanten de posseir ciutats amb perfils propis, i han procurat pel
manteniment de les antigues fisonomies urbanes que recullen i
expliquen la història particular. Què se n’ha fet d’aquells
palaus de regalada música, aquells carrers penombrosos del temps,
aquells escuts on la pedra floria, aquelles fonts de les clares
guitarres, aquell passat venturós de l’albereda, aquell passat
madurat a les bigues [...] El carrer blanc, la infantesa perduda...
Encara hi resta alguna cosa, ja ho he dit: escadusseres ruïnes
que penen una llarga expiació d’interès públic deficitari i
subvencions insuficients. Amb tot, hi ha la Xàtiva que preval amb
l’argamassa de les paraules, com les que adés destacava en
cursiva, d’un sonet espedaçat de Vicent Andrés Estellés. Un
Xàtiva que no s’apostil·la amb xifres romanes, sinó que relata
les perifèries i els interiors viscuts, sovint per reiterar que «qui
perd els orígens, perd identitat».
El
Raval i les Barreres.
Hort de Mora/Camí de la Bola/Les Eretes |
Els
qui hem crescut extramurs, al Raval i les Barreres, hem perdut bona
part dels originaris indrets, sepultats per asfalt novell i tireres
de monòtons habitatges unifamiliars. Els antics horts del Raval, com
el de les Set Xiques (que evocava en un article emotiu el músic
Melchor Peropadre) i la Casa Requena, ara es diuen -quina
castellanada més feridora!- el barri del Retorno;
de la mateixa manera que la fita fronterera que representava Vil·la
Cantó no ha pogut substituir l’impersonal barri Nord-Oest.
El
camí de la Bola inicia la via vella cap a Novetlè: comença en
acabar-se el carrer Caputxins (ha desaparegut l’hort de
l’Almàssera, i amputaren una part del Calvari Baixet, les monges,
per a ampliar l’asil), ressegueix paral·lel ran de la falda de la
serra Vernissa, on encara es drecen, malgrat les adversitats naturals
i humanes, els cantals esqueixats de la serra per aquell remot
terratrèmol del 1748 que va assolar Montesa, Xàtiva i bona part de
la Costera: hi sobreviuen la penya de la Plaça de Bous i la de la
Tallada de Meló, que assenyala la pujada de la senda del Portet, tot
rostària amunt cap a la poblada Vall de Bixquert, la solaç extensió
de Xàtiva al vessant de la Solana.
El
Cine Vernissa, a les espatles de la parròquia dels Sants Joans del
Raval, era a l’estiu cine i la resta de l’any escola. Al pati,
mentre llanguia la pantalla durant els mesos de docència, ens
glopejàvem amb l’obra pia de les botelletes, que no omplien un
forat de nas ni dos dits de gola, de Leche el Prado. Per davall
l’escletxa de la porta on, fins l’estiu, romania clausurada la
màquina de projectar, piscàvem fotogrames mutilats, agranant el
terra bé amb la llibreta bé amb la tapadora del plomier. En
aquelles primeries dels seixanta, els xiquets que vivíem al Camí de
la Bola jugàvem amb els ossos humans que sorgien, com tresors
amagats, de les rases que aprofundien els treballadors del
clavegueram. Aquelles calaveres, anys a venir, vam saber que
conformaven l’antic cementeri musulmà de la ciutat. N’hi havia a
manta, de tombes. Ara, les han ocultades, com una vergonya, entre els
fonaments de les noves construccions.
Sobre
aquests afores cau l’ombra triangular del pic de la Creueta i la
mateixa creu que el cimeja. Han desaparegut les Eretes; antany hi
regolàvem la mona i volàvem els catxerulos per Pasqua, i,
diàriament, de les coves, les dones n’extreien la terreta
d’escurar. En un d’aquells bancals perduts, algú hi va abandonar
un feix de canyots de tabac. No dubtàrem a fer-nos-hi cabanyes
índies entre garrofers i ametlers perduts. Una plaga de faves se’ns
va escampar pel cos, i el comboi dels canyots l’acabàrem plorant i
patint les injeccions de Rafelet el Pelat, que punxava en sa casa de
la plaça de la Galera, dues passes avall de l’embocadura del
carrer Blanc, en la casa cantonera del qual vivia la mare de Raimon;
ell la visitava sovint, i se’n planyia, d’haver-la deixada “sola
a Xàtiva, al carrer Blanc».
La pedra de la
lluna
El Puig des de Santa Anna |
El
penyal del Puig es dreça potent enmig del pla de Xàtiva, un rar
caramull que és objecte de múltiples relacions fantàstiques. En el
crestall, hi sobreviu l’ermita gòtica del mateix nom; un valuós
monument que la desídia política està sentenciant a una ruïna
irreversible.
El
càracter màgic i extraordinari del Puig el confirmen els habitants
de Barxeta, que diuen que les tronades es trenquen en arribar-hi. El
poeta Teodor Llorente pressuposava el seu caràcter extraterrestre,
cual ernorme aerolito, caigut de las regiones sidéreas.
Però de totes les històries sobrenaturals que han sorgit a l’entorn
d’aquesta roca colossal i mítica, n’hi ha una que ens permet de
determinar quina és la grandària (en mesures físiques) de Déu.
Conten que remotament el “coll agut” de Santa Anna i el penyal de
Puig, amb les respectives ermites, formaven part d’una única
orografia. Hi vivien dues ermitanes que estaven sempre barallant-se.
La gent dels voltants, farts i cuits de bregues i escama, demanaren
la intervenció de Déu perquè hi posara pau. I Déu va accedir-hi:
va deixar caure la seu mà i va separar els dos mullons. Per això
diuen que entre el Puig i Santa Anna hi ha un pam de Déu. I si sabem
quant fa el pam, fem el càlcul de la resta del cos diví.
El riu d’Alboi
Abans
de la moda dels xalets de Bixquert, l’apartament a platja i
l’agència de viatges, es comboiaven les famílies per anar al riu
de paella, i devoràvem a les postres grosses tallades de meló
d’Alger si ja érem en temporada. El riu d’Alboi s’omplia de
gent que volia refrescar entre flaires de matapuça, tirar-se una
“escabussà” i provar la sort dels pescadors de canyeta. Era
temps de fer barquetes de jonc i llançar-les a navegar amb veles de
baladre.
L’Estret
de les Aigües constitueix un paratge natural encara poc espatlat per
l’acció humana. El naixement de Bellús abasteix d’aigua la
ciutat de Xàtiva. Brolla als límits de la Costera i la Vall
d’Albaida. Fa segles que aquesta aigua recorre un grapat de
quilòmetres fins arribar a les aixetes de la ciutat. Encara s’hi
conserva l’antiga conducció, amb les torres respiradores,
resseguint els suaus meandres del riu, ran de la Casa de la Llum i de
la Cova Negra (la més antiga presència humana del nostre rodal),
fins arribar a les Arcadetes d’Alboi, aqueducte medieval que, si
fem cas de la versió popular, va costar de fer, com a part de la
conducció d’aigua, no un ull de la cara sinó dos. La llegenda,
que potser explicava la presència d’uns ulls d’aigua o ullals
del riu, narra com el senyor moro que habitava la petita població
d’Alboi va rebre de Xàtiva l’encàrrec de dur l’aigua des del
naixement fins a la ciutat. L’home, que tenia tres fills i una
filla, va encarregar al major que en realitzara la conducció. El
xicon la va fer tota seguida, una gran canonada, i quan l’aigua fou
deixada anar va esclafir per la forta pressió. L’encàrrec va
passar al mitjà, que va imitar el major i va obtenir idèntics
nefastos resultats, i després el menut, que s’afegí al fracàs
dels anteriors. Mentre tot això s’esdevenia, la filla s’ho
mirava com reprovant l’escassa traça dels germans. Una actitud que
no va passar desapercebuda al si de la seua família. Així, més per
desesperació que per confiança, el pare li va encarregar la tasca.
I ella va ser la que va idear els respiradors que encara sobreviuen,
com petites torres de guaita d’una antiga muralla assolada. Ara sí,
en deixar anar l’aigua, les aixetes de Xàtiva brollaren a gana.
Però el senyor moro d’Alboi i els seus tres fills incompetents
consideraren que la germana no els havia fet un favor, sinó que els
havia infligit una greu humiliació, i per evitar-ne alguna altra més
quedaren d’acord d’arrancar-li els ulls i els reballaren al riu.
A
la Xopada d’Alboi, bigarrada d’estiuejants bulliciosos i
solidaris, els picús vociferaven les “plaques” de Manolo
Escobar, Juanito Valderrama, i els més moderns de Karina i Los Brincos.
Els rius, aleshores, encara abaixaven aigua.
Publicat
al suplement Comarques Centrals de Levante-EMV el 25 de setembre de
2000
Recorde que vaig anar allà d'acampada al cap a finals dels 80 i vaig tornar allà cap al 2010. El canvi, bestial! tot xalets, només vaig reconèixer l'aqüeducte.
ResponElimina