Presentació del llibre de fotografies «Xàtiva. Passeig Monumental»
Ahir presentàrem a la Casa
de Cultura el llibre Xàtiva. Passeig Monumental. Es tracta
d'un recull de fotografies, en blanc i negre, organitzades en forma
de passeigs per la ciutat, a través dels quals proposem mostrar i
donar a conèixer millor, a propis i a visitants, el passat històric,
monumental i artístic de la ciutat de Xàtiva. El llibre ha estat a
cura d'Antoni Martínez Revert, el pròleg és de Carles Sala, les
fotografies són de Miquel Sala i de Julián Garcia, la maquetació
és d'Artur Heras, i s'ha imprès als obradors de Martín Impressors
de València. Jo he col·laborat, amb Antoni Martínez Revert, en
l'elaboració dels textos que acompanyen les fotografies. A
continuació podeu llegir el text que vaig preparar per a la
presentació.
Encetaré la meua intervenció
amb un relat popular que de ben segur alguns recordareu...
Això
era i no era un llaurador que posseïa algunes terres, i arribat a
certa edat va començar a preocupar-se per l'ús que el seu hereu
poguera fer d'aquella herència. Fill meu, li va dir, tingues cap i
no faces de l'hort un era.
El fill no entenia el sentit d'aquell consell. Ell prou que coneixia
la diferència que hi havia entre un hort cultivable i una era
improductiva on es batia el blat en el temps de la parva. Així i
tot, son pare li reiterava: Fill meu, tingues trellat i no faces de
l'hort un era... El
consell treia de polleguera l'hereu, sobretot perquè son pare
insistia com si no creguera que ell sabera diferenciar una cosa de
l'altra.
A
la fi el pare va morir i l'hereu es va fer càrrec de les terres. No
hi va posar massa interès i a poc a poc va anar venent-les per poder
eixir a una vora. Fins que se'n va quedar sense. Passat el temps, ja
entrat en edat, un dia va pujar fins al capdamunt d'un tossal des
d'on ataüllava bona part del terme. Des d'allí va divisar tota
l'horta fèrtil que circumdava la ciutat. I va descobrir tots aquells
horts que un dia havien sigut de la seua propietat. Els descobria i
els assenyalava amb recança des de la distància: Aquell hort era
meu, i aquell altre també ho era...
I aquell de més enllà també era
meu... Llavors va parar atenció en aquell era, aquell
verb conjugat en passat que indicava una possessió perduda,
i es va adonar del vertader
sentit que tenia aquell consell que son pare li va donar, que no era
altre que sabera conservar allò que havia rebut en herència.
Ara us parlaré d'Stendhal,
però no tant per l'escriptor sinó per la síndrome que porta el seu
nom. Sé que estic entre persones ben formades culturalment que saben
qui és Stendhal. Però no estarà de més que en faça un apunt
d'arrapa-fuig.
Stendhal,
escriptor francès del segle XIX, autor de novel·les com El
Roig i el negre,
La cartoixa de Parma,
Vanina Vanini...
La síndrome que porta el seu nom, però, no té res a veure amb la
literatura, pertany a l'àmbit de les malatites o disfuncions de la
ment. Va ser descrit per la psiquiatra italiana
Graziella Magherini, l'any 1979. És una malaltia psicosomàtica que
causa un elevat ritme cardíac, vertigen, confusió i fins i tot
al·lucinacions quan l'individu és exposat a una sobredosi de
bellesa artística, monuments i obres mestres de l'art. Stendhal va
donar una primera descripció del fenomen arran de la seua visita a
Florència l'any 1817.
Ara us parlaré d'una altra
síndrome, aquest nova, i d'àmbit restringit al rogle de la nostra
Xàtiva. De moment. Perquè igual serveix per a descriure altres
casos similars. És l'anomenada, modèstia a banda, Síndrome
Cucarella (digueu-me, si
convé, pretensiós). Jo no sóc Stendhal, ni de bon tros m'hi
acoste, però també escric cosetes. Fet i fet he col·laborat en
aquest llibre que avui presentem. Jo no sóc Stendhal ni Xàtiva és
Venècia. Què hi farem... Però consentiu-me, a tall d'argumentació
eventual i juganera, tan allunyades comparances.
Els forasters que visiten
Xàtiva --esperem que també ho faran ara a través d'aquest
llibre--, parlen i no s'acaben les paraules referides a la bellesa de
la nostra ciutat. Ens ho han dit, i ens ho diran, amb un fervor que
potser nosaltres no ens acabem de creure. Per modestos o per
escèptics o per ignorants. Tanmateix, si us atreviu, vosaltres que
sou de casa, a fer in situ el passeig --els passejos--, que us
hi proposem, estic segur que, si teniu de mig segle en amunt, no
podreu evitar l'accés d'una mena de remordiment, una recança.
Similar potser a la de l'hereu que va convertir el seu hort en un
era... Perquè de sobte, divisada la ciutat des del promontori
de la memòria recent, potser us vindran al record tantes coses que
no hem pogut conservar: l'ermita de les Santes, el claustre de Sant
Domènec, la presó, i tants casals antics i tants palaus convertits
en finques de nova planta, i aquell petit teatre o bombonera que fou
el Salón Setabense, aquella bassa de la plaça homònima i tantes
fonts desaparegudes, i eixa ermita de Sant Antoni assolada fan ben
poc, i lamentarem no haver disposat d'un vertader projecte de
recuperació del nucli antic que haguera impedit el deteriorament i
l'abandonament de les seues cases i carrers, i tot el que encara
llangueix, es solseix i s'afona per sobrepés d'incultura i
d'autoodi...
No podríem imaginar-nos, per
més esforç que hi posarem, com devia ser aquella Xàtiva
esplendorosa anterior a l'incendi ignominiós del primer monarca
borbó. No podrem imaginar-nos aquella, sens dubte, bellíssima
Xàtiva, segona ciutat en importància d'aquell antic regne. Però
podem imaginar-nos que aquesta bellesa que encara conservem
tres-cents anys després podria haver sigut molt més profusa,
exuberant, fins i tot torbadora, si els qui ens han precedit en
aquest darrer mig segle d'història hagueren estimat la nostra ciutat
ni que fora un poc i hagueren respectat el seu llegat monumental i
artístic.
Aquesta és la recança, la
pena que provoca el meu síndrome. Xàtiva no provoca al·lucinacions
per sobredosi de bellesa, però desperta encara una gran admiració
entre els qui la visiten. Amb aquest llibre volem que propis i
visitants la coneguen millor. Perquè diuen que l'estima creix amb el
coneixement. Potser per això els qui coneguem a bastament la nostra
Xàtiva l'estimem tant, tot sovint amb gran dolor. I ara permeteu-me
acabar amb un impostada llicència poètica i dir-vos que és gran i
punyent el dolor que provoquen les absències, tan punyent que a
males penes l'apaivaga l'admirable esplendor de les presències.
La Presó |
Ermita de les Santes |
Convent de Sant Domènec |
Algunes de les fotos del post les he amprades de Xàtiva en Fotos
Als pobles menuts (el meu te 1500 habitants i li'n sobren 500, tots eixos que han vingut al socaire dels anys d'esplendor urbanístic), també em patit un deteriorament irrecuperable del poc patrimoni artístic que teníem. Ara només queda l'església i poc més. Alcaldes fills de putes.
ResponElimina