Experiència i conclusió d'un corredor que va haver d'abandonar la cursa
Publicat en el llibre de 75è
aniversari de l'IES Josep de Ribera de Xàtiva (2009)
Imaginem-nos que un prestigiós
club de curses d’obstacles decideix celebrar el 75è aniversari de
la seua fundació. Per a tan devanible efemèride preparen la
publicació d’un llibre en el qual, posem per cas, repassaran la
dilatada i fructífera història del club, alhora que recordaran els
seus membres més brillants, entre entrenadors i atletes, alguns dels
quals han convidat a posar en paraules memòries i opinions. Heus
ací, però, que entre els convidats a col·laborar-hi figura un
antic membre que, tot i que ha tret medalles en altres disciplines
–no caldrà especificar si alguna o no cap de metall noble o totes
d’impur aliatge–, en el temps en què va pertànyer al club no
solament no consta que guanyara cap cursa, més te’n diré: no va
acabar-ne cap.
Aquesta és –pam amunt, pam
avall– la meua contrariada circumstància en aquesta col·laboració
per al 75è aniversari de l’IES Josep de Ribera. No vaig acabar ni
tan sols el batxillerat elemental. L’equivalent actual, el títol
acadèmic de Graduat Escolat, me’l vaig haver de guanyar anys més
tard en una Escola Permanent d’Adults, i val a dir que ho vaig
haver de fer en constant conflicte amb l’empresa on treballava
llavors, la qual em negava les hores que per llei em corresponien per
poder assistir a examens. Hi participe, doncs, des de la contorbada
consciència d’algú que no ha fet mèrits per a formar part
d’aqueixa nòmina d’excel·lits estudiants que acabaren amb bon
registre de temps, fins i tot amb consecució de medalla, la cursa en
què prengueren part.
No sé si dir que és des de la
perspectiva del fracàs que aborde aquest text. Tanmateix, no pas des
del meu fracàs particular o dels qui, com jo, abandonaren la cursa
tot i mostrar-hi aparents aptituds. Al capdavall, el sentiment de
fracàs és una valoració personal, que esdevé efectiva –i ferida
supurant– quan un l’assumeix i la justifica. En el meu cas,
l’abandó de la cursa no l’he assumit ni de bon tros com un
fracàs personal i, per tant, mai no he sentit la necessitat de
justificar-lo. Des del meu punt de vista, subjectiu, i, per tant,
discutible, el fracàs cal atribuir-lo al sistema educatiu que vaig
haver de patir.
En aquell temps en què, per
edat, vaig començar a competir en la cursa, entràvem a les aules
amb ferm pas marcial i arborats himnes en la boca –«Prietas las
filas, recias, marciales, nuestras escuadras van…», com ara
membres d’una organització paramilitar, mentre hissaven i arriaven
l’enseña nacional i resàvem i rosegàvem padrenuestros
i avemarías a foc seguit. Per poder ingressar a l’institut
d’enseñanza media era menester haver superat un examen
previ, sobretot si estudiaves en un centre públic, i encara més
“sobretot” calia demanar una beca, sense la qual tant s’hi
donava que apuntares maneres d’Einstein o de Faulkner: sense beca,
per als qui proveníem dels estaments socials inferiors, no hi havia
opció. Avui, malgrat les aparences, tampoc. Això de les beques
prové del concepte, sempre humiliant, de la caritat cristiana,
segons la qual els qui detenten totes les possibilitats, com a gest
de “generositat” s’avenen a repartir unes poques entre els
menys afortunats. En el fons, però, és una reprovable revenja. En
tant que cristians amb poder econòmic, són conscients, perquè així
ho publiquen els mateixos evangelis cristians, que «és més fàcil
que un camell passe pel forat d’una agulla, que no pas que un ric
entre al Regne de Déu». Per això costava tant a un pobre –fóra
cristià catòlic o protestant, ateu, agnòstic o meninfot– arribar
a fer estudis de batxillerat; i més costós encara, per no dir-ne
heroic, aconseguir de cursar estudis universitaris. Per a un pobre,
estudiar havia de ser tan díficil o més que l’entrada d’un ric
al Regne de Déu. En aquella societat –i en aquesta, ai!– els
rics dictaven les normes, sovint amb intencions “compensatòries”.
I puix que tenien els diners i la propietat, fins i tot podien
permetre’s el luxe de passar-se els anys fent estudis, encara que
esmerçaren quinquennis complets a aprovar un sol curs, mentre
corrien les universitats com qui fa ostentós turisme. Com eren rics,
més que estudiants eren vividors, en el sentit malfaener del terme,
i només quan l’escassa intel·ligència d’alguns –més aviat
poca “pillada” que diríem– els posava en evidència davant la
família, aquesta, avergonyida, o pagava tot d’una el títol de la
llicenciatura o, si eren mínimament honestos malgrat tot, remataven
en un bufit la dilatada i dissoluta vida acadèmica del fill. Com el
cas aquell d’un etern estudiant de farmàcia que havia recorregut
déu sap quantes universitats sense traure’s el títol, i a Sevilla
estant, en ple mes d’agost, va enviar aquest “apurat” telegrama
a la família, mitjans propietaris agrícoles que aspiraven a tenir
una fèrtil farmàcia en propietat: «Atrapados por la nieve. Envien
fondos». I és que els llauradors, ni que siguen de l’esquena
dreta, això de l’oratge s’ho saben per les cabotes dels dits…
Avui dia, malgrat haver
enterrat, en la més absoluta impunitat dels seus crims, el dictador
i la dictadura, podem afirmar que junyim en les mateixes velles
condicions el nou bancal. En els ensenyaments inferiors –primari i
secundari–, tot i la proclamació de gratuïtat, el ben cert és
que la despesa en material escolar suposa una ganivetada en la
jugular de les economines mitjanes i baixes, borbotó que només és
possible atenuar si hom té fortuna de ser agraciat amb una
caritativa beca. Almoina que les administracions públiques
concedeixen barat a parar la mà com uns pidolaires qualssevol, dels
quals farà relació pública i humiliant que apareixerà exposada en
el tauler d’anuncis, a fi que tothom conega quines famílies poden
pagar-se els llibres i quines no. El nostre és un sistema educatiu
que, tot i assegurar que afavorireix la igualdat d’oportunitats, en
comptes de fer-la efectiva a través de la universalització del dret
a l’educació, és a dir, de la gratuïtat total, ho fa mitjançant
un sistema de caritat pública. Sistema anacrònic, per classista,
humiliant, discriminatori, antidemocràtic…
L’estudiant que prové d’un
entorn econòmic elevat pot dedicar-se a temps complet a la seua
obligació; per contra, l’estudiant amb rendes econòmiques
mitjanes i baixes, està obligat a realitzar un sobreesforç econòmic
i personal, el qual fa que, en la pràctica, no existesquen les
mateixes oportunitats per a tothom. Diríem que el sistema penalitza
l’estudiant que prové d’una de classe econòmica inferior. Més
i tot, sovint no n’hi ha prou amb la caritat de les beques i cal
buscar una feina –sovint precària– que li permeta costejar-se la
carrera, havent de compaginar llavors treball i estudis, dedicant a
un el temps necessari que hauria dedicar a l’altre. Un sobreesforç
que no és democràtic, perquè no és exigit a tothom per igual,
només als qui tenen nivells de renda inferiors. I si damunt, al
final de la correguda, hi calen màsters i postgraus i altres
desequilibrants imposicions afegides, és evident que, també a la
universitat, uns pasten i uns altres van al forn. Diuen ara que, si
més no en l’àmbit universitari, això de les beques s’acabarà.
La beca serà substituïda pel préstec, que l’estudiant de classe
inferior haurà de retornar al banc després que haurà enllestit la
carrera –i si no l’ha enllestida, també–. I és que això de
fer estudis és cada vegada més un luxe que no un dret. I
els luxes, ja se sap, són privilegi de les classes governants i
benestants.
Arribats en aquest punt
d’abrandada inflamació política, i per no excedir-me fins al punt
d’enfangar-me en un improcedent pamflet, del tot extemporani,
desconnecte el megàfon i abaixe del cadafal per reprendre la
interrompuda senda de la comparança esportiva i el recurs de la
memòria. He dit que mamprenia aquest exercici des de la perspectiva
del fracàs, de l’estudiant desenganyat que es va quedar a mitjan
requesta, fart com un gos de fer examens sense aprendre res.
Tanmateix, seria injust i ingrat si diguera que no vaig traure cap
profit d’aquells tres anys de saltar màrgens i barrancs pels
patis, aules i passadissos del vell Ribera. Guarde encara amb orgull
el diploma de paper grogús que acredita haver estat «galardonado
com el premio cuento» l’any 1971. I no he oblidat el
dia en què donya Consuelo Garcia, durant una classe de castellà, en
uns anys en què la dictadura espanyola havia colgat el nostre català
en el forat més profund i prohibit, va explicar-nos que la llengua
que parlàvem a casa, al carrer, en aquell territori entre el Puig,
Santa Anna, la Penya Roja i la Creueta, llengua prohibida i
perseguida, tenia gramàtica i escriptors. I l’endemà d’aquesta
classe, com si diguérem clandestina, Marrahí Pla –estic gairebé
segur que va ser ell– va portar a classe un llibret amb els
populars miracles de sant Antoni de Gavarda, i en va llegir alguns.
Heus ací, doncs, fet i fet, quina emprempta indeleble va deixar en
aquest estudiant frustrat aquella experiència de tres anys –al
capdavall potser no tan fracassats ni tan inútils– en el Ribera:
Sant Antoni de Gavarda
va fer un miracle en Antella:
una güela caigué al riu,
si no la trauen s’aufega.
I un geperudet que al sant se
li ha aclamat,
la gepa que tenia darrere
davant se li ha passat!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada