Descriure escriure
La
majoria dels editors de llibres que conec –o que he saludat–
viuen del benefici del seu negoci. En canvi, la pràctica totalitat
dels escriptors que conec –o que he saludat– no poden ni tan sols
malviure dels rendiments dels drets d’autor dels seus llibres, per
molts que en tinguen. Els pocs que han aconseguit viure de
l’escriptura –que no de la literatura– són els qui han reeixit
a ajudar-se la creació literària amb la col·laboració
periodística, la ressenya o la traducció. No ens ha d’estranyar,
doncs, la raó que fan servir alguns autors per argumentar la seua
participació en els blasmats premis literaris: «Amb l’import del
premi compre temps per poder escriure». Algú potser s’atrevirà a
objectar-hi que la literatura exigeix una actitud vocacional que no
ha de valorar la compensació econòmica, a la qual cosa li replicaré
–sense acritud, malgrat tot– que la vocació és cosa de frares i
mongetes colpits per la mística de les missions tercermundistes.
Sense temps, sense salari, no pot haver literatura “normal”; per
construir una novel·la, un poemari, un llibre de relats, cal
dedicació, tensió, hores... Un país en què els seus creadors
literaris es veuen obligats a practicar el seu ofici des de
l’amateurisme no pot produir una literatura homologable.
Però,
és clar, avui dia la literatura no interessa gaire. No debades qui
més influeix en les decisions editorials és el director comercial,
que potser sap un fum de màrqueting però ni un borrall de
literatura. Sovint es confon la salut literària d’un país amb el
resultat de beneficis de les empreses editorials. Si s’hi guanyen
diners, hi ha literatura. Però en la literatura del País Valencià
el benefici empresarial ha condicionat la qualitat literària, ja que
n'ha rebutjat el risc. Tot l’interès editorial està dirigit cap a
la lectura obligatòria a l’ensenyament. Els catàlegs del llibre
juvenil ofereixen abundants novetats regularment. És un mercat molt
actiu, però excessivament autàrquic i de discutible nivell
literari. Amb aquesta política editorial no és d’estranyar que no
qualle una mínima fidelització lectora una volta s’ha acabat
l’ensenyament obligatori. El Saló Valencià del Llibre (que no del
Llibre Valencià, ai) ha corroborat aquesta disfunció: allò que
interessa és solament la literatura juvenil. Com si llegir fóra una
característica adolescent que cal abandonar en arribar a la
maduresa.
Amb
aquest panorama resulta ben dificultós aconseguir bastir una
literatura amb un mínim de nivell. Escriure, doncs, esdevé una
tasca impotent, desesperant, si més no des d’una necessària
ambició literària. Si l’escriptor, damunt, aspira a viure del seu
ofici d’escriure, ja podem riure de tan estrafolària pretensió.
Publicat
a la revista La Intro, gener 2002
I ja en fa de dies que ho vas publicar i ha canviat res? Estem, em temo, en un carreró sense sortida.
ResponEliminaPer cert, no fa pas gaire, en un sopar a l'Ateneu barcelonès va sortir 'Quina lenta agonia ...' a la conversa, amb una altra persona que no coneixia i que ens va unir el criteri coincident sobre la novel·la: la millor escrita en català els últims 25 anys. L'altre dia, ma mare, al anar-la a llegir em comentà: "com és que em deixes un llibre d'estudi?", i és que l'edició que li vaig deixar era, justament, una d'aquestes que comentaves. Per cert que li vaig dir que se n'oblidés d'això i va ser feliç llegint-la.
Salut!